DSB

The Danske Statsbaner

Sådan omtaler DSB graffit på deres hjemmeside. www.dsb.dk

Graffiti på DSB’s tog

DSB brugte i 2023 omkring 90 mio. kroner på at rydde op efter graffiti og andet hærværk på DSB’s tog.
Størstedelen af graffitien hos DSB sker på vores tog og især S-tog har været ramt. Samlet koster afrensningen af graffiti på tog og stationer mange penge.

Graffiti er ulovligt hærværk
Når der males graffiti på andres ejendom uden tilladelse fra ejerne, så er det hærværk. Blandt DSB’s kunder skaber det utryghed at bruge tog eller opholde sig på stationer, der er fyldt med graffiti.


Desuden er der kemikalier i spraymalingen, som ødelægger togenes overflade. Derfor bruger DSB og politiet mange timer og penge på at fange hærværksmændene.


DSB er ikke de eneste, der kæmper mod graffiti. Eksempelvis bekæmper kommuner også graffiti på deres bygninger mv.

Straffen for graffiti er hård

Alt efter omfanget og karakteren af graffitihærværket kan graffitimalere risikere helt op til seks års fængsel. Derudover kan der komme store erstatningskrav.


En plet på toget er en plet på straffeattesten


Hvis man bliver dømt for graffiti, kan straffeattesten være plettet i op til ti år frem i tiden. Det kan være svært at finde arbejde med en plettet straffeattest. For eksempel skal man have ren straffeattest for at være flaskedreng i Netto, buschauffør, pilot eller for at arbejde ved politiet.
En plettet straffeattest kan også have indflydelse ved indrejse til eksempelvis USA.

Fakta om graffiti

  • Al graffiti på DSB’s tog bliver registreret med foto, hvorefter der bliver sat tape henover hærværket. DSB anmelder al graffiti til politiet, som vi har et tæt samarbejde med i forhold til at kunne pågribe og retsforfølge de graffitimalere, der udfører hærværket og stille erstatningskrav til dem.
  • Man kan blive straffet med op til seks års fængsel for at lave graffiti og dømt til at betale store erstatninger for graffitimaling på DSB’s tog og bygninger.
  • DSB brugte i 2023 omkring 90 mio. kroner på at rydde op efter graffitihærværk på vores tog.
  • DSB bruger miljøvenlige rensemidler til at rense graffitien af, alligevel slider det hårdt på togenes lak.
  • DSB foretager løbende tiltag, der bidrager til at hindre og begrænse graffiti og ødelæggelsen af togvognene

Togtyper

Der er ni forskellige togtyper i Danmark, heraf fem drevet af Danske Statsbaner.

Eurocity – Internationalt eksprestog på to jernbanestrækninger. Man forbinder København med Hamborg via Vogelfluglinie og færgen Rodby – Puttgarden. Den anden forbinder Aarhus med Hamborg via Padborg og Flensborg. Første klasses og anden klasses biler har aircondition, men er ikke tilgængelige for kørestole. Disse tog tilbyder heller ikke cykeltransport. Fra juli til september er der en obligatorisk pladsreservation.

Intercity – Danmarks vigtigste fjerntog med timeforbindelser fra København til byer som Aarhus, Aalborg og Flensborg eller Esbjerg og Fredericia. De ligner Eurocity-togene, men har også strømudtag, Wi-Fi, handicapadgang og cykeltransport. På længere ruter, især i spidsbelastningsperioder, er en pladsreservation passende, men ikke obligatorisk.

IntercityLyn – vigtige fjerntog i Danmark, med lignende faciliteter og forbindelser som intercitytogene, men stopper færre. Da togene fra København kan bestå af flere dele, som er adskilt på vejen og kører til forskellige slutdestinationer, skal man passe på, at passagererne sidder i de rigtige togdele. En pladsreservation er ikke obligatorisk, men er umagen værd i myldretiden på længere ruter.

Regionaltog – Regionaltog brugt på alle danske strækninger. Togene er langsomme og stopper ved alle stationer. En reservation er ikke mulig. Denne togtype består af tre forskellige serier.

– MF-serien bruges også som IntercityLyn og Intercity og byder på aircondition, lavtgulv og handicapvenligt udstyr samt en 1. og 2. klasse med stikkontakter.

– ME-serien med dobbeltdæksbiler, aircondition, lavt gulv og handicapvenligt udstyr samt 1. og 2. klasse. Disse pendlertog kører fra København til Holbæk, Kalundborg, Næstevd, Nykøbing F og Rødby.

– Type MQ bruges til regionaltogsforbindelsen fra Odense til Svendborg og har aircondition, lavt gulv og handicapvenligt udstyr, tilbyder cykeltransport og har kun 2. klasse.

S-tog – S-Bahn-tog fra København, der kører på en ringlinje rundt om bymidten og også betjener de forskellige bydele og forstæder. Togene består af fire eller otte 2. klasses biler, har aircondition, Wi-Fi, walk-in adgang, handicapfaciliteter og cykeltransport.

Kilder: DSBThetrainline.com