2011 – Dansk gadekunst
Dansk gadekunst er en antologi eller måske rettere et patchwork af artikler, interviews, essays og fotografier, der giver plads til gadekunstens ansigter, meninger og stemmer.
Den mest stjålne bog i danmarkshistorien
1985 var året, hvor graffiti eksploderede i Danmark. Alle passende sikre mure og vægge i det offentlige rum, hvor man kunne spraymale uden at blive tagget, og en del tog blev dekoreret med skrivernes signatur ”Tags” eller større værker ”Pieces” med signaturen i 3D i snørklet skrift med dimmer, bobler og skyer. – Ofte flankeret af populære tegneseriefigurer.
Inspirationen til denne ”Crime art” kom fra Louisiana-udstillingen: New York Graffiti, filmene Wildstyle og Style Wars, der blev vist i biograf og på tv, samt bogen Subway Art af Martha Cooper og Henry Chalfant. En fotosamling af Graffiti på tog i New Yorks undergrundsbaner.
Vores egen interesse for graffiti opstod paradoksalt nok af vores søn Rasmus’ manglende succes som skriver. Han var gået ud sammen med vennen Mikkel i de sene nattetimer, hvor de malede deres første piece i det sidste ledige hjørne af gangtunnelen til Geelskov, nær Holte Station. Piecet var ikke nogen overbevisende succes.
Senere mødtes drengene med et tilfældigt sammenrend af unge entusiaster, der havde fået fat i dåser, men savnede skitser og fælles arbejdsplan. Hele projektet endte i kaos og indbyrdes rivalisering.
Rasmus og Mikkels beretning om disse hændelser førte til, at vi foreslog, de opgav malerarbejdet, og at vi i stedet gik ud og fotograferede andres værker med henblik på at udgive en bog om graffiti. Vores forudsætning for dette var debat- og lærebogen: ”Storebæltsforbindelsen – et trafikgeografisk eksempel på planlægning” og ”Gymnasie HF Studieteknik til selvstudium og klassediskussioner”. To udgivelser, der havde givet et pænt økonomisk overskud til vort eget forlag: Libero.
Vi fotograferede en del pieces på mure, især langs jernbaneterrænet, hvor Peters tidligere ansættelse som portørvikar i DSB havde givet god erfaring i at færdes i dagslys. Fotos af pieces på danske tog, så vi første gang udstillet i Østerbros Medborgerhus. På udstillingen kom vi i snak med Tina og Søren. De var helt vilde ved tanken ”om at komme i bog”. De mente, vi skulle møde de forskellige crews og få fotos fra dem. På grund af den indbyrdes konkurrence, mente de ikke, de kunne være i stue sammen.
Så det blev til en række møder med kernen i det københavnske graffitimiljø: Whap Gang, Freez og Dimmer, Bieboy, Sketch og Zenith, Goon og Shame og Dark Roses, samt flere med fotos af deres egne og andres pieces, som besøgte os på skift. Helle sørgede for menuen, der var fast ved alle møder: culottesteg med rødvin til og is. En menu, der blev rost meget!
Kernen i det københavnske graffitimiljø viste sig at bestå af 13- til 18-årige drenge plus 1 pige. Fælles for dem var glæden ved tegning, trangen til spænding og lysten til at komme frem og blive kendt i miljøet. Kammeratskabet og friheden til at være ude om aftenen og natten var en forudsætning for at tage del i dette storbyindianerliv. Det blev til mange utroligt hyggelige møder med vores home-boys og beretninger om feltarbejdet, hvor der var kommet nye pieces, hvilke der var gode og hvilke der var skuflet, hvordan man havde undgået at blive tagget og konsekvenserne af dette.
Så var det bare at sidde og udvælge billeder til bogen af de store stakke, som foto-skriverne havde med. Vort eget hjem gik fri af graffiti – bortset fra Bieboy, der taggede vores firkantede gamle skraldespand.
Kyle mente, Whap Gang skulle have kredit for det første piece i Danmark. Piecet ”Whap” på mur ved Unicef Plads i København. Det blev malt den 29. september 1984. Hans beskrivelse af tilblivelsen i Dansk Wild Style Graffiti er en meget fin beretning om, hvordan miljøet i København opstod.
Mødestedet for graffiti skriverne var Thomas P. Hejles Ungdomshus, hvor der også var breakdance og scratch music. Et kogende ungdomsmiljø af flere hundrede drenge, der på skift vil Dance Battle. Da vi besøgte stedet, så vi også 3 poptøser, som pigerne lidt nedsættende blev kaldt. I bygningens mange etager var der rum, hvor skriverne kunne sidde med deres skitsebøger og planlægge arbejdet, inden de gik ud i natten og fik gang i dåserne.
Det var almindeligt, at breakdancers havde rygmærker eller taskemærker i Wildstyle tegnet med klik-tusser. Kyle arrangerede fremvisning af rygmærkerne på scenen i huset, og vi mødte op med en fotograf, der tog billeder til Dansk Wild Style Graffiti.
Forsiden til bogen blev tegnet af Zenith en eftermiddag under en udstilling med legal graffiti. Forsiden har alle stilelementer: breaker boy med hættetrøje og spraydåse, ”dansk dynamite”, wild, style graffiti i 3D bogstaver, fartstriber, bobledimmer, alt omgivet af sort nat.
Vi besøgte DSB og talte med teknisk direktør Eigil Koop, der var ansvarlig for vognvedligeholdelsen. Han fordømte på det kraftigste den omsiggribende ungdomskultur som hærværk, der ramte offentlig ejendom og brugerne. Han mente ikke, man kunne undgå illegal graffiti ved at lade nogle skrivere dekorere vognsiderne legalt og få deres pieces ud og rulle på strækningerne. Så skulle alle have lov. Man havde øget overvågningen og søgte en hurtig rensning af togsiderne bl.a. med voksdækning. På Centralværkstedet i Tåstrup, hvor rensningen foregik, mente de ansatte, at skriverne skulle idømmes samfundstjeneste, komme derud og rense tog som straf ”for det var dog det mest åndsvage arbejde, der fandtes”.
Helle var en tur i byen og så, at stort set alle S-togs vogne var forsynet med through UPS (”opkastninger”). Hun kørte til Klampenborg Station for at få gode billeder af disse tags i stor størrelse, inden vognene blev sendt i omløb igen. Det blev til to sider i bogen. Nogle hævder, udviklingen blev sat i gang af Freez’ inskription: ”Freez claim to be king of line”. Andre, at det var en reaktion på, at DSB var så hurtige til at fjerne pieces. Taggingen blev udført af et stort antal skrivere, der løb langs togstammerne i dagslys for at nå så mange vogne som muligt i det korte tidsrum, togene holdt ved udvalgte stationer.
Dansk Wild Style Graffiti havde en produktionstid på ca. 3 måneder til materialeindsamling, repro og trykning, så den kom i handel inden julen 1985. Der var travlt i det lille forlag. Vi solgte godt og fik megen ros af de unge skrivere, der betragtede bogen som en bibel. Vi havde dog det problem, at boghandlerne mente, det var den mest stjålne bog i danmarkshistorien, så de ikke kunne have den liggende fremme i butikkerne.
Graffiti kan efter indhold og fortn groft inddeles i lokumsgraffiti, politisk graffiti og “wi Idsty le-graf fiti”, – en eksplosion af ord, farver og figurer, hvor stilen er vigtigere end indholdet. Wildstylegraffitien kom for alvor til Danmark fra USA i 1984, båret frem af filmene “Wildstyle” og “Style Wars”. – I excellente farvegengivelser præsenterer denne bog 142 af disse -somme tider primitive, men ofte meget talentfulde – “vægmalerier”, som i kortere eller længere tid har fået lov at pryde vægflader og S-toge.
Bogens flotteste eksempel på total wildstyle er enS-togsvogn, der desværre kun fik lov at køre en enkelt tur. Modsat DSB har andre – især banker -indset wildstylegraffitiens dekorative effekt og bestilt og betalt for en sådan udsmykning på storekedelige murflader. Medvirkende til denne udvikling er bl.a., at wildstylen uhyre sjældent er obskøn eller fornærmende i indholdet.
Bogen præsenterer en del af de mange, velorganiseredewild-style-grupper, som selv fortæller omteknik og oplevelser under udførelsen af værkerne. Alt er holdt i “breakernes” (i.e. graffitimalernes) egen jargon, hvorfor læsning af teksten kræver endel opslag i ordlisten bagest i bogen. Det er en flot, glad og sjov bog om “det kreative hærværks” subkultur.
Dansk gadekunst er en antologi eller måske rettere et patchwork af artikler, interviews, essays og fotografier, der giver plads til gadekunstens ansigter, meninger og stemmer.
Udstillingskatalog.”New York Graffiti” på Louisiana i 1984 der for alvor satte gang i den danske graffiti.
Københavns baserede SABE [FYS RIS] har været aktiv siden 80’erne og er i dag klassificeret som en af verdens mest legendariske graffiti skrivere. Det, der gør Sabe unik, er hans blanding af stilarter og udtryk, hvor han styrer hele graffitispektret fra 2 minutters throw ups og 15 minutters paneler til at bruge en dag eller to med en burner wall. Bogen “SABE Still Around” indeholder 260 sider med over 500 fotos og små historier om Sabes.
Bl. a. om dens historie, spraydåser og pistoler, forskellige slags graffiti, miljøet, kunst eller håndværk samt om at lave sin egen graffiti. Bogen er beregnet til danskundervisning fra 9.-12. skoleår
Denne bog vil dokumentere stemningen og atmosfæren når en graffitimaler går på mission. For hvad er det, der får en person til at risikere høje erstatningskrav og til tider fængselsstraffe, for at få sin “kunst” ud til folket? 30 forskellige togmalere, både gamle og unge, pensionerede og aktive i Danmark. I stedet for et personligt interview, fortæller de deres vildeste, sjoveste eller bare mest langt ude historie fra en malertur i yarden.
“Break The Limits” er titlen på Danmarks første engelsksprogede hip hop musikudgivelse. Året er 1988. Denne bog er en beretning om hip hop miljøet, som det foldede sig ud i Aalborg i årene 1984-1990. På trods af Aalborgs beskedne størrelse som Danmarks 4. største by, står byen i visse kredse som den næst-vigtigste by inden for udviklingen af hip hop kulturen i Danmark.
De karakteristiske navneskilte er med årene blevet nogle af de gode venner, man hilser på, hver gang man cykler forbi. Kører i bus. Går tur. Eller bare er rundt i byen. Og man glæder sig over placeringen, udformningen, konteksten… ZUSA? Hvor stammer navnet fra? Det er en forkortelse af det tyske ord zusammen, der betyder at være fælles, at være sammen. Det er det, Zusa ønsker med sine navneskilte. At skabe et fællesskab i det offentlige rum. – Katrine Ring,
I ‘Skrivere – København 1984-1987’, dokumenterer Sketzh med billeder, portrætter, skitser og artikler, hvordan det så ud, da graffitien kom til landet og byen fik farver og forvandlede sig til Kongernes København.
En kronologisk, visuel fortælling om de første 13 år i dansk/københavnsk Hip Hop kultur. Flyers og plakater var Hip Hop kulturens nyhedsmedie for at sprede budskabet om et arrangement, jam eller koncert. Tilsammen giver de et billede af en kultur, hvor man gjorde tingene selv.
F Linjen, en dybt personlig skildring af det daglige liv på den korteste linje på S-togsnettet i København, linje F, givet af Lex fra HM crew. Der er blevet gjort en stor indsats for at fange følelsen af tog, passagerer og stationer, blandet med et udvalg af togmalerier fra de seneste år. Det hele kommer i en smuk og intim fotobog med håndlavet omslag. Bogen er lavet i kun 250 eksemplar.
Kataloget fra udstillingen “Graffiti København 1984-2019”, der fandt sted i Øksnehallen sommeren 2019 tæt på Københavns Hovedbanegård. 52 sider fyldt med tekst og billeder om historien om københavnsk graffiti.
Efterfølgeren til Copenhagen Graffiti, der blev udgivet i 2016 og som i skrivende stund allerede er blevet trykt i fire ekstra udgaver. I denne bog har Disk fortsat gravet i arkiverne og suppleret op med nyere billeder. Alle billeder i bogen er taget med et analog kamera og bogen indeholder en god blanding af vægge, toge, tags og throw-ups. 164 sider af Københavns graffiti dokumenteret fra 1986-2020. Bogen indeholder en bred vifte af stilarter fra malere og crews.
Copenhagen Graffiti 1985-2016 byder på et tværsnit af over 30 års graffiti i den danske hovedstad. Bogen trækker på det personlige arkiv hos DISK, der selv startede med graffiti i 80’erne og har været tæt på begyndelsen. Bogen er opdelt i tre episoder med 80’erne, 90’erne og 2000’erne frem til i dag.
Graffiti håndbogen er skrevet med det formål at alle kan starte med at male uanset erfarings niveau.. Bogen blev udgivet i 2014 og har sidenhen solgt mere end 2000+ eksemplarer Bogen er både skrevet og illustreret af Eske Touborg Matthiesen.
SABE har aldrig mistet sin kærlighed til graffitien, og selvom han er ved at nå de 50 år, viser han ingen tegn på at skrue ned for tempoet. Denne bog med samme titel som den forrige bog, der blev udgivet i 2017, vil få mere end 250 sider med nye unikke billeder indsamlet fra fem årtier fra 1980’erne til i dag. Still Around II er lige så massiv som del 1, den indeholder mere end 400 fotos og tekster.
Bag værkerne i denne bog finder du en fri fugl. En kunstner, en konstant søgende sjæl. En gadepoet, romantiker, rebel. Lige dele gal og genial. En skæv eksistens på jagt efter mening i verden og afsatser i byen at lande på. SPYO er navnet. Scenen er København. Malingplettede joggingbukser, cykel og malergear er midlerne. Målet er at iklæde byen de tanker, følelser, monologer og ord.
Fra Skitse Til Piece er en 184 sider tyk bog der samler over 100 forskellige piece og tilhørende original skitser. Bogen indeholder en mix af tog og vægge fra nogle af de vildeste danske graffitimalere. Nogle skrivere følger skitsen til punkt og prikke, mens andre laver skitsen hjemme, husker den i hovedet og efterlader den for ikke at bære muligt bevismateriale ved ulovlig graffiti. Andre igen freestyler, imens de maler og følger skitsen meget løst. Præsenteret her i bogen er utallige universer og tolkninger af skitser og pieces man kan fordybe og fortabe sig i.
En kronologisk, visuel fortælling om de første 13 år i dansk/københavnsk Hip Hop kultur. Flyers og plakater var Hip Hop kulturens nyhedsmedie for at sprede budskabet om et arrangement, jam eller koncert. Tilsammen giver de et billede af en kultur, hvor man gjorde tingene selv.
Graffiti Håndbogen 2 – En Guide For Begyndere er for dig som har prøvet at male lidt graffiti men gerne vil lære mere om teori, teknikker og materialer. Bogen viser trin for trin alle grundlæggende aspekter til at udvikle ens personlige graffiti style og er pædagogisk opsat så alle kan være med. Graffiti håndbogen er en hardcover bog: 72 sider spækket med billeder, illustrationer og forklaringer. Opsat, illustreret og skrevet af Eske Touborg
“Copenhagen Blackbooks” er en unik samling af 32 danske graffitimaleres blackbooks. Alle skrivere har bidraget med fortællinger og historier, hvilket giver læseren et hidtil uset og virkelig sjældent indblik i en vandals hemmelige sider.
Bogprojektet ’Mens Du Sov’ er resultatet af de danske fotografer Anders Giversen og Simon Dokkedals dokumentation af den københavnske graffitiscene. Bogen og billederne er kun optaget om natten i København, og fanger et sjældent blik på processen og forsøgene med tagging. Fotograferne brugte et år på at infiltrere den hemmelige graffitikultur, en opgave, der krævede, at de fuldt ud absorberede de uskrevne spilleregler, mens de kæmpede med stressende missioner i svagt lys, ofte forfulgt af sikkerhed og politi.
Tematiske hovedstrømninger og en underskov af anekdoter. De fire elementer: breakdance, graffiti, dj’ing og rap.
Udstillingskatalog fra Dansk Graffiti 1984-2013, viser værker af mere end 100 graffitikunstnere i en tidsperiode på 30 år med dansk graffiti. Bogen viser værker fra udstillingen men også en masse fotos fra kunstnerens personlige samlinger.
Bogen fortæller gennem mere end 600 billeder, citater og faktuelle tekster historien om graffiti på de gamle københavnske S-tog, der gennem 25 år har fungeret som et rullende galleri for den forbudte kunstform.
Om dansk graffiti som subkultur. En reportage om fænomenet, der understøttes af mange farvefotos af eksempler på graffiti. Der er bl.a. interviews med DSB-konsulent og politi.
En kronologisk, visuel fortælling om de første 13 år i dansk/københavnsk Hip Hop kultur. Flyers og plakater var Hip Hop kulturens nyhedsmedie for at sprede budskabet om et arrangement, jam eller koncert. Tilsammen giver de et billede af en kultur, hvor man gjorde tingene selv.
Den mest stjålne bog i danmarkshistorien. 1985 var året, hvor graffiti eksploderede i Danmark. Alle passende sikre mure og vægge i det offentlige rum. Læs om hvordan bogen blev til.
“Take A Walk On The Graff Side” indeholder en samling analoge fotos af Disk One fra årene 1986-2023. Disk One har tidligere udgivet bøgerne Copenhagen Graffiti 1 og Copenhagen Graffiti 2. I denne tredje bog får vi udover København også følge med ham på hans rejser til New York, Amsterdam, London, Rom og Berlin. Burners, throw-ups, tags, paneler og stemningsfulde billeder fra nogle klassiske graffitispots blandes frit i bogen. Billederne er nøje udvalgt af Disk One fra hans samling af næsten 40 års fotografering.
En kronologisk, visuel fortælling om de første 13 år i dansk/københavnsk Hip Hop kultur. Flyers og plakater var Hip Hop kulturens nyhedsmedie for at sprede budskabet om et arrangement, jam eller koncert. Tilsammen giver de et billede af en kultur, hvor man gjorde tingene selv.