Style Wars

Style Wars – dokumentar filmen 1983

Style Wars er en amerikansk dokumentarfilm fra 1983 der omhandler hiphopkulturen, instrueret af Tony Silver og produceret i samarbejde med Henry Chalfant. Filmen ligger vægt på graffiti, selvom bboying og rap er dækket i mindre grad. Filmen blev oprindeligt sendt på tv-netværket PBS og blev efterfølgende vist på flere filmfestivaler og høstede stor anerkendelse, herunder Vancouver Film Festival. Den vandt også Grand Jury Prize: Dokumentar på Sundance Film Festival.

Filmen fanger og inkluderer mange historiske øjeblikke af hiphop-kultur fra de tidligste dage i 1970’erne og frem mod begyndelsen af 1980’erne. Mange filmelementer fra Style Wars, inklusive outtakes, er i dag placeret på Academy Film Archive, som en del af Tony Silver Collection.

Baggrund
Filmen viser forfatternes perspektiv og deres synspunkter på emnet graffiti, såvel som synspunkterne fra den daværende New Yorks borgmester Ed Koch. Graffiti skriver Case/Kase 2, og Skeme og hans mor,”skurken” Cap, den nu afdøde graffiti skriver Dondi, og Shy 147. Set graffiti dokumentarist (og co-producer af filmen) Henry Chalfant, breakdancer Crazy Legs of Rock Steady Crew, politibetjente, kunstkritikere, undergrunds vedligeholdelsesarbejdere, samt flere “folk på gaden”.

Mens Style Wars fremmede ideen om, at graffiti er en form for kreativt udtryk, var det ikke alle personer i filmen, der havde den samme mening. Faktisk ser vi gennem hele filmen måder, hvorpå institutioner som regeringen og retshåndhævelsen ihærdigt forsøgte at forhindre graffiti i New York City. For eksempel brugte byen en stor sum penge på negative metroreklamer, der fremstillede graffiti som en forbrydelse. Oven i dette pressede borgmesteren (som på det tidspunkt var Ed Koch) på for at bygge hegn med den hensigt at spærre indgangene til undergrundsbaner, hvor graffitikunstnere ville skabe deres værker. Derudover fik han politiets vagthunde sat ind i disse områder for at skræmme dem væk, der måtte komme ind. Både Koch og New Yorks politi samarbejde for at modvirke graffiti.

Et andet perspektiv på graffiti vist i denne film er velkendte kunstneres perspektiv. Mange af dem siger, at grunden til, at disse teenagere spraymaler vægmalerier på siderne af bygninger, er, at de ikke har noget andet sted at gøre det, ikke fordi de med vilje vil bryde loven. Derudover ser disse personer potentiale for dem, der er involveret i kulturen ud over gaderne. På samme måde sætter de pris på kunsten, mens de er uenige i præcis, hvordan de gør det. Det gør dem på en måde til mellemmænd i denne dokumentar.

Kilde: Wikipedia