SOTEN ONE

Stil og swing, bevægelse og balance.

Interview fra Bizarre Beyond Belief magazine Issue #16. Oversat fra enegelsk. 2014

BBB: Hvornår var din første interaktion med graffiti, og hvad fascinerede dig nok til at begynde og male?
SOTEN: Ikke rigtig sikker! Jeg kan huske, at jeg så en ven gøre det og selv greb en marker. Derfra gik alt amok, og på en eller anden måde endte jeg, hvor jeg er nu. Det hele virker som i går, men på samme tid så længe siden. Lad os bare sige, at det var kærlighed ved første tag, ha ha ha!

BBB: Hvordan var graffitilandskabet, da du først begyndte at skrive graffiti?
SOTEN: Graffiti var langt mere spredt, da jeg startede og ikke kun begrænset til København. Der skete meget i de andre større byer i Danmark og deres forstæder. Du kunne bruge så meget tid på at udforske, hvad der foregik bare ved at cykle og tage toget rundt til forskellige byer. I dag er de fleste af de aktive forfattere flyttede (inklusive mig selv) fra landet indtil (og bliver i eller omkring) København. Det efterlader de fleste af de andre større byer tomme sammenlignet med, hvordan det plejede at være. Kun en håndfuld mennesker udenfor skriver stadig.

BBB: Som skriver, der nu har været aktiv i mange år. Siden du begyndte at male, hvordan har graffitikulturen ændret sig?

SOTEN: Dengang var info og tilgængelighed af spray mm. meget mindre end i dag, så den unge generation har en stor fordel i forhold til dengang, fordi alt hvad du ønsker, er lige foran dig og let tilgængeligt via internettet, og hundredvis af bøger og blade rundt omkring. På den anden side er konkurrencen i dag så vanvittig stor, og mængden af ​​mennesker i kulturen, der gør deres ting hver eneste forbandede dag 24/7 år efter år, og det vokser for hvert sekund, der går.

Du kan være den vildeste tog bomber med tusindvis af tog og systemer under dit bælte, og de eneste mennesker, der kender dit navn, er politiet, der jagter dig. Du kan male de vildeste, sygeste og største burners i årevis og i sidste ende være kongen af ​​din by, men på verdensplan er du bare endnu en i mængden. Så jeg gætter på, at man på en måde kan sige, at mange ting har ændret sig gennem årene, og så igen er det virkelig det samme som altid. Jeg er sikker på, at det hele hænger sammen, men i sidste ende handler det hele stadig om at male, hvad du har lyst til!

BBB: Kan du beskrive en af ​​de mest intense og nervepirrende spots, du nogensinde har malet ved?
SOTEN: Jeg hjalp Brus og Smug engang med at male et stort vægmaleri i Sofia/ Bulgarien på en gammel skide elevator fra før 2. Verdenskrig i rigtig dårlig stand, det lavede så mange mærkelige lyde, og jeg kan huske, at jeg mere end en gang troede det ville skride og jeg ville falde ned og dø, ha ha ha!

BBB: Som skriver der opnår gallerisucces, hvordan var overgangen eller forhindringerne fra gaderne til kunstverdenen?
SOTEN: Jeg har ikke rigtig fået den store gallerisucces, du taler om, i hvert fald ikke endnu. Mener selv jeg er mere i begyndelsen ved ​​at udforske hele kunstens verden end at være en konkret etableret billedkunstner.

Men for at være ærlig så åbnede det mine øjne for et helt nyt univers, som jeg ikke kun finder spændene og interessant, men også udfordrende for mig selv og det arbejde, jeg udfører både indvendigt og udvendigt.

BBB: Gaderne og lærrederne er uhyre forskellige i skala, hvordan griber du de forskellige medier an?
SOTEN: Rigtig meget! Men jeg tror, ​​at den største forskel er, hvordan man kommunikerer på de forskellige medier. I gaderne har man mere eller mindre altid bymiljøet til at understøtte det, man laver med hensyn til tekstur og størrelse på overfladen, og selvfølgelig omgivelserne.

Det er mere sandsynligt, at et kunstværk hænger på en hvid væg uden støtte, og beskueren vil sandsynligvis undersøge det på meget tæt afstand, så jeg har en tendens til at være mere forsigtig og tænke mere over hver bevægelse og detalje.

BBB: Med en stil, der kan bruge omfattende farvekombinationer over til en simple praksis, hvor vigtigt er bogstaver for dig?
SOTEN: Bogstaverne er bunden af ​​mine malerier, men ikke alfa og omega, men det plejede det at være. I dag laver jeg tal eller endda bare figurer eller former, hvis jeg vil. Bogstaverne er mere en tradition end en nødvendighed.

Jeg tror på, at hovedingredienserne i mine værker er stil og swing, bevægelse og balance som nummer et og så farverne som nummer to, lige meget om jeg for eksempel laver kunst på gaden eller på et lærred.

BBB: Føler du, at nogle graffiti-kunstnere kan gemme sig bag tekniske evner og farveskemaer for at maskere dårlige bogstavstile?
SOTEN: Nogle kunstnere gemmer sig bag en masse forskellige ting, men det er deres sag, ikke min. Jeg koncentrerer mig om de mennesker, jeg har kærlighed til.

BBB: Som en meget berejst graffitikunstner, hvilken by eller byer er din favorit at male i, og hvorfor?
SOTEN: For mig handler det hele om at rejse, om kærlighed til de mange forskellige lande, byer, kulturer og mennesker rundt om i verden.

Så jeg har ikke rigtig nogle favoritter, hvert sted tilbyder og har sin egen magi! Hvis jeg havde en yndlings by at male og bo, ville jeg bare være flyttet og blevet der! At rejse så meget, som jeg har gjort i løbet af de sidste 7-8 år, er et stort privilegium, og jeg føler mig velsignet over, at livet har givet mig muligheden for at bruge hele verden som min legeplads. Jeg elsker at vågne op en dag i Italien, lave et godt samarbejde med min bror Brus på FS i Rom og spise wienerbrød efter sejren, eller slutte mig til mine partnere i syden for at få noget af det bedste pizza på planeten og så danse med Cumana i måneskin.

Næste dag i Berlin, sammen med Dejoe i løbet af dagen for at ramme en klub og nogle rap-sprays, fortsætter ind i natten med Blok aka “the Boss” aka “the Machine” for en döner og en tur i tunneler. Også eventyr på Tahiti og i Lima, Dresden og Amsterdam med at male vægmalerier med Sofles, min trofaste rejsepartner Tiws og en masse andre gode mennesker som bør ikke glemmes.

BBB: Hvordan vil du sige, at disse sammenligner og kontrasterer med dit hjemland København?
SOTEN: Hvert sted, jeg tager hen, har sin egen kontrast på grund af kultur, tradition, attitude osv. nogle gange behøver man ikke rejse mere end fra den ene storby til den anden i det samme land for at se de store forandringer. København har været mit hjem i de sidste 15 år og formentlig af den grund mistede det ligesom sin magi. Så jeg er nok den forkerte person at spørge om min egen by.

BBB: Med så mange ting på farten, hvor ser SOTEN sig selv om 5, 10 & 20 år?
SOTEN: Ved det ikke! Spørg mig om 5, 10 og 20 år!

BombingScience vil gerne takke Bizarre Beyond Belief magazine samt Soten for at dele dette interview med os.

Ilovegraffiti.de - Podcast #031 – SOTEN about Stylewriting, Graffiti in New York and many more.

Del på:
Facebook
Pinterest
Reddit
WhatsApp
Threads
X