Bates
Siden 1984 – All In One, 156, TNB, COD, PCP, WR2, FTP, WCA.
Fortæl os lidt om dig selv… Hvor længe du har malet?
Siden 1984. Jeg er sammen med en masse mennesker… Jeg ved ikke, hvor jeg skal begynde! Jeg skriver Bates, et navn jeg valgte i 1986, jeg er oprindeligt født og opvokset i København. Min hovedcrew er All in one, en skandinavisk crew, jeg var med til at opbygge! Men jeg bærer faklen og æren for også at skrive disse crews: Cod, Tnb, Roc, Wca, 156, Fc, ibm, Bmk, Ftp, Pcp, Wr2.. Jeg kan godt lide mange forskelige stilarter, det er det, jeg er til, bogstaver der bevæger sig, bøjer, danser! Jeg prøver ikke at gentage mig selv, alt fra boble, straight, blocks, runde kanter, semi og Wild Styles.
Hvad var det oprindeligt som inspirerede dig til at begynde med graffiti, hvordan du fandt på navnet Bates, hvordan ville du beskrive din stil, og hvad der fortsat inspirerer dit arbejde i dag?
Jeg begyndte først at danse Electric Boogie, jeg tror, min første introduktion til graffiti eller skrivning, var fra et Bravo teenagermagasin med et par sider, trin for trin hvordan man danser, mine øjne fanger baggrundsstykkerne, jeg tror det var Rock Steady Crew, sandsynligvis Doze i 1984, det fangede virkelig min opmærksomhed, og jeg begyndte at tegne konturer på papir! Jeg havde et par forskellige navne fra 1984-1986, men så en tv-serie kaldet “V” for sejr, science fiction-show, en af karaktererne derinde hed Bates, så jeg syntes det var et ret fedt navn, så jeg skriver det ned på papiret, og jeg kunne rigtig godt lide bogstaverne, lavede et par konturer/outlines med det, på det tidspunkt skrev jeg Simz, så første forsøg var en BateSimz, rest is history….

Min stil afhænger af humøret eller situationen den dag, væg kan være høj og klemt, lang strakt, panel uden bund, runde kanter, eller ønsker at burne, laver enkel eller vild stil! Jeg prøver at have en disposition til hver lejlighed.. Jeg kan godt lide at komme forberedt! Tidløst design, tegneserier, dem omkring mig! Eller rejser inspirerer mig.
Fra din Instagram er det tydeligt at se, at du kan lide at rejse og blive involveret i arbejde i udlandet! Hvilke begivenheder og projekter, vil du gerne opnå, og hvad har du af planer i fremtiden?
At rejse er en luksus og føles som at leve! Verden derude er så meget større end ens egen by. Der er så mange mennesker der sidder fast, og ved ikke, hvad der sker i resten af verden, de har en tendens til at blive i deres komfortzone og gøre det samme igen og igen! Jeg elsker at rejse, se nye steder, møde nye mennesker! Forskellige kulturer, fantastisk mad … Der er så mange steder, jeg gerne vil se og male i, som: Argentina, Chile, Puerto Rico, Filippinerne, Vietnam, Indien, Sydafrika og mange flere. Venter bare på paint jams, og invitationer med et budget til at flyve mig dertil eller udstillinger, festivaler, live-performance. Rejse ud og opleve livet.
Podcast 073 ilovegraffiti.de (Engelsk)
Hvad er dit forhold til graffiti, og hvordan det har påvirket dit liv, gode eller dårlige?
Det er en livsstil med dens op- og nedture, men jeg elsker at være kreativ og udtrykke mig, en følelse jeg aldrig bliver træt af! Jeg vil også gerne blive bedre…hvilket kræver hårdt arbejde og dedikation. Du lever og du lærer! Tag det gode med det dårlige, det er en del af rejsen! Som vi alle lærer af, jeg elsker bare at male, lad os se hvad fremtiden bringer for mig..
Hvilke mærker maling brugte du oftest i de første år, og samler du på dåser?
Tidligere: Quick, Motip og Ultra Color. Senere: Belton, Oxygen, Molotow, Montana, Montana Gold og nu Ironlak. Lidt… Fik nogle japanske spraydåser urørte, pakket ind i plastik. Dengang kunne man tage spraydåser med i flyet. Fik også nogle Rusto’er og noget gammel europæisk maling. Men jeg samler ikke så meget, jeg bruger dem til at male og dræber alle dåser!
Nogle gode racking historier?
Sure, Chintz og Rio tog mig med til nogle fantastiske varehuse i Tyskland for at få nattens forsyninger til skader, gode tider…
Nogle yndlingsforretninger med maling?
Vennemindevejs Farvehandel! Siden 1985. 4 for en hund.
Bedste udgåede maling og hvorfor?
I dag er der så mange mærker i spillet nu. Hver enkelt er god til forskellige ting. Højt tryk for dækning, lavt tryk for detaljer, 100-vis af farver, håndtering, capsystem og mere. Jeg deler det ned til en god fatcap og en blød skinny for konturer, så er du straight.
Den værste maling nogensinde går til?
Mr Spray… de farver er tynde…
Hvad er nogle af dine bedste maleroplevelser?
Da jeg opdagede bløde caps omkring 1987-88, blev mine pieces mere skarpe efter det.
Hvordan har du det med mærkerne af Euro-maling og deres indflydelse på scenen?
De er på toppen af spillet, og gik fra niveau 2 til niveau 10. Quality paint rules!
Hvis du kunne vælge et par dåser at have på din hylde, hvad ville de så være?
Det er lige meget. Alt hvad der dækker…
Andre kommentarer?
Peace and respect…
Bates interview af Lars Pedersen, ilovegraffiti.de 2009
Bates har sat sit præg på den københavnske og verdensomspændende graffitiscene i omkring 25 år nu. Han har sit første soloudstilling nogensinde åbnet lørdag den 24. oktober 2009 med titlen “Its about time!” Jeg mødte ham kort før åbningen og fik et lille eksklusivt interview mellem de hektiske forberedelser.
Er det din første soloudstilling efter 25 år på scenen?
Bates: Ja, det er på tide, ligesom titlen. Mange mennesker bad mig om at gøre det, men jeg har bare haft travlt med at rejse og male og sådan noget, alt tager tid, og jeg har bare holdt mit fokus et andet sted. Jeg lavede mit første lærred i 1985 faktisk, og jeg har været en del af gruppeudstillinger her og der gennem tiden. Men nu følte jeg, at det var tid til at udfordre mig selv og lave en udstilling og lave nogle lærred.
Jeg følte, at jeg allerede havde gjort en masse andre ting, men der var en ting, som jeg aldrig havde fået gjort. Jeg havde masser af ideer til konceptvægge på lager, men nu prøvede jeg at lave dem hjemme på mit lærred i stedet og komme videre.
Faktisk var det, der virkelig fik dette til at ske, da min mor døde i 2007. Hun havde altid fortalt mig, at jeg skulle lave lærred, og hendes bortgang fik mig virkelig til at tænke over hendes ord. Så hun motiverede mig til at gøre det!
Jeg har selvfølgelig også talt med en masse skrivere, der allerede gør dette, og for nylig var jeg en del af en udstilling i Paris kaldet Million Cornette de Saint Cyr. Jeg solgte to lærreder på den udstilling, så det var rart. Jeg talte meget med Smash137 om denne lærredsting, og Daim og Loomit, de har alle en masse erfaring med denne del af gamet, en erfaring som jeg også prøver at få nu.
Alle malerier tit nye udstilling, har jeg arbejdede på 1 år og nåede at lave omkring 30, som jeg ikke har vist nogen steder indtil nu. Stilmæssigt forsøger jeg ikke at gøre andet end det, jeg allerede er kendt for, dets straight graffiti-stil bare på lærred, ingen kunst eller ingen nye tricks, bare ren graffiti. Så ja, det er bestemt på tide!
Apropos udstilling, har du været en del af andre udstillinger før?
Bates: Ja, der har været shows her og der gennem tiden. Som jeg sagde, lavede jeg mit første par lærred i 1985, og min mor opbevarede dem på sit badeværelse og havde dem udstillet der. Så lavede jeg et show på mit lokale bibliotek i 1985, sammen de lokale børn, hvor vi iøvrigt klarede det hele selv.
Så kom den berømte danske udstilling Ovengaden Nedenvandet i 1987, med masser af københavnske oldschoolere, jeg solgte 1 lærred der, det hele var koblet op via Helle og Peter, der lavede bogen Dansk Wildstyle Graffiti. Jeg kan huske, at Kyle lavede plakaten til showet, dette show var meget vigtigt her, det var det første af sin slags. Åh ja, jeg lavede også noget canvas til Zebsters udstilling i München 1991, MC Frisher Jam, og jeg lavede et lærred med Wane COD. Senere kom et udstilling i Stockholm 1997, udført med Jacob Kimvall. Til det lavede jeg min specielle Wildstyle-outline med en Pitt-karakter. Det endte senere som en Tribal tshirt. Så var der to udstillinger i Oslo i slutningen af 90’erne, det ene med Goal and the Berliners, Kaos45 og Phos4 og efter kom crew reunion af All In One, en rigtig fresh udstilling med mine gamle AIO crewkammerater Goal, Side, Circle og Tariq.
Men for alle udstillinger, følte jeg mig aldrig glad og tilfreds, når jeg lavede lærred. Det føltes altid proppet og forkert på en eller anden måde. Det er først for nylig, at jeg begyndte at kunne lide det mere, og værktøjerne og tiden er der, de nye markers og materialer. Nu laver jeg så endelig mit eget og første show.
Jeg blev tilbudt en stor plads til udstillingen, og jeg laver det helt alene, intet galleri involveret, jeg laver flyers og promo og alt, og lige som jeg vil have det. Jeg vil bare prøve det, denne udstilling er ikke for at tjene penge eller blive berømt, jeg vil bare gøre det og prøve det og se, hvor det fører mig videre hen som maler. En af de få fortrydelser, jeg har med graffiti, er faktisk, at jeg ikke har lavet et par lærred undervejs gennem årene, da jeg har haft for travlt med væggene, og de er for det meste væk nu. Forhåbentlig kan disse lærred overleve mig og stadig være her, når jeg er væk en dag.
Hvad sker der med dig som maler og graffiti i 2009?
Bates: Jeg har sat mig en masse mål gennem årene og udført dem, eksempelvis som at tage til NYC og male, være en del af forskellige projekter, vægge, bøger osv. Nu er denne udstilling på vej, og jeg håber, det kan føre til noget mere, måske , åbne nogle nye sider, det bliver interessant at se. Bare fordi jeg laver dette udstilling, betyder det ikke, at jeg stopper mine andre aktiviteter, på ingen måde, her er jeg altid aktiv. Men denne lærredsting er god til den lange skandinaviske vinter, hvor det er meget koldt og de fleste laver sølv, så er det sgu godt at lave nogle farveburners på lærred. Udstillingen er en chance for at får at se mine ting tæt på. Faktisk vil jeg og Great åbne en lille webshop på vores side, hvor folk fra hele verden kan købe vores lærred. Så hold øje med det. Og Great fik også nogle vilde ting på lærred! Vi vil se, hvor langt vi kan tage det, måske laver vi nogle t-shirts og hvem ved. Hvis amerikanerne kan gøre det, så kan vi også gøre det!
Du har været næsten overalt i verden og malet, hvad skiller sig ud i din hukommelse når du ser tilbage?
Bates: Alle mine rejser? Ja, de er alle forskellige og vigtige for mig. Og alle sammen påvirker de mig alle på den ene eller anden måde. Så det er ikke sådan, at en skiller sig specifikt ud, de inspirerer mig alle. At møde nye venner, se nye steder, se forskellige male, man lærer altid noget, også jeg. Og hele gamet er jo netop accelereret det sidste årti, jeg havde aldrig forestillet mig, at det ville komme på dette høje niveau. Jeg har ikke så meget tid til at rejse længere, i år afviste jeg mange tilbud om at tage til jams og events her og der, da det er svært at få tid til konstant at rejse. Der er selvfølgelig stadig mange steder, som jeg gerne vil rejse til, måske kan denne udstilling bane vejen for det. Jeg vil virkelig gerne til Australien og Canada for eksempel. Begge steder virker meget seje, med fantastisk graffiti og gode scener.
Nogle af dine andre projekter inkluderer i øjeblikket et udvekslingsprojekt.(thegraffitiexchange.blogspot.com – et gammelt blogprojekt) Bates: Ja, jeg arbejder på ting til den kommende Exchange Book, det er runde 2 af projektet nu, og vi samler eksklusive ting, derfor er der ikke er så mange opdateringer, men den kommende bog burde ende med at være god.
Det er oprindeligt Rimes projekt og jeg er vicepræsident, haha! Vi lavede den første runde og turnéen, og for nylig har jeg været stærkt involveret i denne anden runde, med at udvælge skrivere og organisere og sådan noget. Jeg kan virkelig godt lide idéen med Exchange, dens skubbe den til det ægte i graffiti, og traditionen, at lave skitser og udveksle ideer. Skubbende stil fremover! Studerer. Arbejder hårdt på at fokuserer på essensen af blackbooks og skriver stil. Gode ting kommer fra lektier og velforberedt hjemmearbejde.
I disse dage spiller internettet en stadig større rolle i graffiti, hvad synes du om det?
Bates: Internettet her nu og det er fremtiden, uden tvivl. Hvis du ikke er der, taber du nok en stor del. Du kan lige så godt være en del af det og prøve at skubbe det i den rigtige retning. Jeg fik min hjemmeside sammen med Great og derigennem kan vi styre vores ting og hvordan det ser ud. Jeg har også fået en blog, men jeg er ikke en computer wiz, jeg har bare prøvet at komme ind på det hele i mit eget tempo. Hvis du har et websted eller en blog, bør du opdatere det ofte og arbejde med det. Min blog handler om mig, jeg kan sgu ikke dække hele verden, det er der andre blogs som er gode til det.
Jeg promoverer bare mig selv og nogle gange et par venner, hvis jeg finder dem. Men virkningen med internettet er stor, og mange mennesker tjekker det, og jeg får masser af feedback. Som alt andet gør jeg bare tingene, som jeg vil have dem gjort, og forsøger at påvirke verden på den måde.
Men internettet er både godt og dårligt for graffiti. Graffiti-verdenen blev bestemt blandet med nettet, stilarter er nu verdensomspændende. Tingene er online, før de er tørre, eksempelvis er Flickr fantastisk til det. Den er bedre end Google. Jeg bruger selv Flickr som inspirationskilde, finder nogle af mine karakterer der og andre ting jeg skal bruge til koncept eller baggrunde. Eller kigger bare på andre interessante verdener, eksempelvis som Lusker41 og hans eventyr ind i forladte steder. Internettet er rigtig godt, og jeg prøver at følge hele den verdensomspændende graffitiscene, mange steder er der sket noget, lige fra Torontos mure til favelas i Brasilien eller hotspots med toge som Wien eller Napoli.
Tekst: oversat fra engelsk til dansk og editeret dec. 2024