BIEBOY

Pioneer. Aktiv 1984 – 1988

Bieboy var en af de tidlige pionerer og aktiv fra 1984 til 1988. Deltog i den første udstilling med dansk graffiti og var med til at bidrage til Dansk Wildstyle Graffiti bogen. Et af højdepunkterne var som vagt og udfylder, på den første danske Wholecar Eyes.

Havde en stor kælder som blot blev kaldt “Bieboys kælder” som var et mødested for flere skrivere som flittig brugte de forskellige lysbord, tegnebord og male faciliteter. Mode 2 havde bl.a. bidraget med en def væg, godt med en halvfærdig sexy Chick, da det på det tidspunkt var umuligt at opdrive en hudfarve i Danmark. Der var også et lydtæt øvelokale hvor MC Ejnar senere opstod.

Bieboy var igangsætter og producer på en Hip Hop dokumentar. Her blev der optaget noget af tidligste danske Hip Hop, eksempelvis scratching, breaking, elektric boogie, graffiti, samt flere interviews. Dokumentaren blev aldrig klippet færdig, men rå optagelserne eksisterer endnu. 

Efter et bust gik turen videre til Mellemamerika og nogle lange højskole ophold. Her var der fokus på at producerer elektronisk musik. Ved tilbagekomsten til København, var de fleste skrivere og bekendte enten stoppet eller taget og den næste generation havde taget faklen videre.

I seks år i træk, blev der forsøgt at komme ind på Kunstakademiet, uden at komme igennem nåleøjet. Penslerne blev lagt på hylden og i mellemtiden blev han uddannet grafisk designer med fokus på web design hvor bl.a. dette web projekt er blevet skabt. Bieboy bencher til tider når hunden luftes. Har nu rundet de 60 år og tegner stadig.

1986

Det første piece

1985

Efter Styles Wars havde kørt i flimmeren, opsøgte jeg kort tid efter den lokale malerforretning. Købte fire dåser billak. Sort, hvid, rød og guld. I ambassade kvarteret indre Østerbro, valgte jeg en tilfældigvis kridhvid mur, og Adrenalinen og hjertet var på sit højeste lang tid efter, især efter det kom i avisen.

Var helt sikkert på at politiet hente mig og i fængsel resten af mit liv. Men et par uger senere lå der i stedet, en lille kuvert med en sjov FY hilsen og fedt foto. Det var fra af mine gode gamle barndomsvenner. Han havde lagt to og to sammen, og med sin foto hobby, er det grunden til det første Bieboy piece blev foreviget udover lokal avisen.

1985

Fresh

Malet på en sulten væg uden grunder, sammen med Zenith. Piecet blev skabt over et par nætter hvor figurerne kom på til sidst, men da der hele tiden var nogle i vinduerne i bygningen ved siden af som rumsterede, blev resten af piecet til sidst opgivet.

Skitsen til den ene figur der ikke blev malet færdig, blev fundet tilfældigvis efter at have været glemt i næsten 40 år. Peicet er typisk eksempel på tidlig dansk pioner graffiti, før den hollandske inspiration og stilart tog over.

Peek Kyle var forbi senere og efterlod et par tags.

1986

Da Funk

Bieboy’s Funk piece, blev malet i januar 1986, ved Langelinie broen tæt ved Østerport Station, lige under de legendariske Swipe & Case. Det er et freestyle peice, inspireret af nogle gamle 70 funk LP pladecovers.

Det eneste kamara der var til rådighed til at forevige dette piece havde min far. Han var en klassisk kunstner og var sjældent hjemme, da han rejste meget udenlands i de år. Jeg valgte at bekende kulør. Fortalte ham, at jeg havde været ude og male graffiti og om han ville taget et billede. Forventede en gardin skideballe, men tværtimod var han ok med det og så faktisk frem til at se det.

Samme eftermiddag kravlede vi ned af skrænten til skinnerne ved Langelinie broen og da vi var halvvejs over stoppede han op og stod og betragtede det fra afstand. I periferien var der et S-tog på vej, som trykkede hornet i bund. Han råbte tilbage af det og traskede bare videre. Han stod længe og prøvede at definerer hvad fanden det var det her nymodens graffiti.

Det var første gang han oplevede et graffiti piece. Ved ikke om han forstod konceptet men han var tydeligvis pavestolt. Vi fik taget billedet med hans polaroid kamera som kun havde ét billede tilbage. Jeg poserer med legetøjspistol, gangsterhat og fat laces. Af de pices jeg nåede at male, er dette mit ynglings.

Beat Us - Odense

1986

Odenses bedste spot, lige ned til banen kort før banegården (så toget kørte langsomt). Grunden til teksten nederst. “Come on your wack hip hops, beat us” – var ment som en opfordring. Odense var helt clean den dag jeg besøgte Odense med en daværende ven. Der var ikke en tag at se. Ifølge en Facebook gruppe omkring Odense Graffiti, var det piece nummer 4. De andre var Ice 47, Dee 68  (Lange Johnny) og Case malede ved Fehr Ford.

Treasure

1986

Der blev malet 2 versioner af dette piece.
Den første version var med to figurer af Vaugn Bode. Men efter nogle dage, vendte jeg tilbage og malede dem over med to nye figure. Også en Bode figur og en Maya gud, samt Type 2 (Peek) vildstyle glas bogstaver blev tilføjet ovenover. Treasure blev malet ved den lille bygning ikke langt fra ‘Nordhavn muren’ ved Gasværksgrunden. Begge mure er nedrevet i dag.